Останнім часом багато людей нарікають на дивні нарахування від енергокомпаній. Вони стали більш активно звертатися до регуляторів та антимонопольних комітетів, а також подавати до судів.

Щоб прояснити ситуацію, "Мінфін" звернувся до НКРЕКУ, антимонопольного комітету, енергокомпанії та юристів, які займаються такими питаннями.

Тарифи на світло / фото: Freepik
Тарифи на світло / фото: Freepik

Чому виникають борги, які здаються необґрунтованими і як цього уникнути?

Компанії стверджують, що готові врегулювати суперечки мирним шляхом, але судова практика та штрафи показують, що це не завжди можливо.

Популярні новини зараз
Надіються всі, але мало хто відчує: чого чекати від індексації пенсій у 2025 році В Україні змінюють "заморожені" тарифи: які послуги подорожчали більше за інші, є і 60% росту Коли скасують графіки відключення світла: хто та як формував черги Українців попередили про три місяці без пенсії: у кого будуть проблеми з ПФУ
Показати ще

Особливо складно у випадках, коли мільйони людей їдуть із країни або їхні будинки руйнуються, та електроенергією не користуються. Вони регулярно передають свідчення лічильника, доводячи відсутність споживання, але їм все одно нараховують довоєнний тариф та створюють борги.

Тарифи на світло, скріншот: YouTube
Тарифи на світло, скріншот: YouTube

Якщо у вас в будинку встановлена ​​система обліку електроенергії, то все просто – рахунок дорівнює нулю. Але якщо такої системи немає, оператор не може дізнатися, чи споживаєте енергію чи ні, якщо ви його не повідомите.

Щоб не набирати борги за незатребуване житло:

  • можна відключити всі прилади і щомісяця передавати одні й ті ж свідчення лічильника,
  • можна спробувати тимчасово відключити електроспоживання через оператора системи розподілу, але це платна послуга, і терміни можуть змінюватись від 3 до 5 робочих днів.

Людям, у яких будинки були зруйновані, пропонують таку процедуру:

  • зв'язатися з оператором системи розподілу,
  • надати довідку про руйнування від служб надзвичайних ситуацій тощо.
  • після підтвердження оператор коригує обсяги нарахованої електроенергії, та постачальник формує новий рахунок.

Коментарі / фото: скріншот Мінфін
Коментарі / фото: скріншот Мінфін

Якщо цього не зробити, енергетики продовжуватимуть нараховувати кошти, фіксуючи борги. У цьому випадку споживачам залишається звертатися до різних інстанцій або подавати до суду.

"Моральна шкода може бути стягнута у розмірі повної суми, а може лише 5-15% від неї", – нагадала адковат Олена Воронкова, говорячи про штрафи за невирішені справи.

У 2023 році близько 4 тис. рішень було винесено по компаніям групи ДТЕК. Найбільш поширені причини суперечок включають невідповідність рахунків реальному споживанню, відмова враховувати покази власних лічильників та ненадходження коштів у рахунок постачальника після оплати.

Раніше ми писали про те, хто дасть вам у борг і пробачить: 3 знаки Зодіаку, які, щоб зберегти дружбу, ніколи не нагадають про гроші

Крім того, Знай.ua повідомляв, попрощайтеся із заначкою: суми в газових платіжках можуть різко збільшитися, кому готувати гаманці