Гучне відкриття оновленого Шулявського шляхопроводу кияни сприйняли неоднозначно: дехто нарешті здихнув з полегшенням, оскільки нарешті був відновлений рух, але переважна більшість не приховувала розчарування побаченим. Фото порівняння "обіцяного" і "отриманого" вигляду мосту із кардинальною різницею швидко розлетілися у соцмережах з коментарями обурень результатом за понад 1 млрд вкладених з бюджету коштів. Та, схоже, потік витрат на цей скандальний об'єкт тільки-но починає набирати обертів: невдовзі кінцева вартість проекту офіційно має зрости до 1,7 млрд. При цьому починаються спливати "проколи" у щойно покладеному покритті і приховані борги, які теж увіллються в копієчку. Подробиці дізнавалися Знай.ua.     

Завищать вартість до 1,7 млрд, а борги лише зростають

Початкова вартість довгоочікуваного шляхопроводу, що складала у тендері близько 595 млн грн, як і передбачали експерти перед початком будівельних робіт, зростає із шаленою швидкістю. Розпорядження щодо збільшення кошторису стали вже традиційними – щоразу кінцева сума збільшується на сотні мільйонів.

Шулявська розв'язка, початок будівельних робіт - березень, 2019
Шулявська розв'язка, початок будівельних робіт - березень, 2019

Втім, на наш офіційний запит, направлений до столичної адміністрації, щодо надання детального переліку усіх зроблених на сьогодні робіт із зазначенням їхньої вартості, ми отримали скромну відписку. І жодного натяку на кошторис.

І, як нам вдалося дізнатися, невдовзі вартість скандального шляхопроводу має збільшитися до космічних 1,7 млрд грн.

"Станом на сьогодні, виконано близько 80 % робіт – 1 черга не завершена: жодного з'їзду, які мали б бути зроблені, немає. Але грошей за неї заплачено десь 104, 5 %: вона мала б коштувати 775 млн, а витрачено було 810 млн – 36 млн переплатили. Тож кошторис у 1 млрд 50 млн вже перевищено. Тому з дня на день слід очікувати розпорядження щодо корегування кошторису і ще цікавіше, на яку суму. За моєю інформацією, цифри сягатимуть суми у 1 млрд 726 млн грн. Їх лякає ця цифра – політично страшно її офіційно затверджувати, тому, можливо, вона буде трохи зменшена", – повідомляє Знай.ua транспортний інженер Віктор Петрук, автор альтернативного проекту – трирівневої розв’язки з реверсним розподільчим кільцем, який двічі зібрав шалену кількість голосів киян на сайті петицій КМДА.

Шулявська розв'язка, грудень 2019 року
Шулявська розв'язка, грудень 2019 року

Як повідомляв Знай.ua, про таку ж суму говорять і деякі столичні депутати.

"Мені джерела в КМДА повідомили, що скоро буде підписане нове розпорядження про збільшення кошторису до 1,7 млрд грн. Це вартість навіть без 4 з`їзду і вартості викупу та знесення цеху "Більшовика". Міський голова намагається швидко приховати те, що весь перший аванс міг бути вкрадений, тому досипатиме грошей зверху скільки завгодно, щоб казати, що не можуть бути вкрадені кошти, якщо розв’язка на місці. Але в даному випадку, мало б вже з’явитись 3 розв’язки замість однієї", - зазначає депутат Київради Ілля Сагайдак.

Та, як виявилося, збільшена на сотні мільйонів початкова сума, зазначена у тендері, не стала гарантією від додаткових боргів.

"Вони не вкладаються в існуючий кошторис, тому що витрати шалені і, до того ж, вони ще залишаються боржниками перед підрядниками: за домкрати, кран, перекладку мереж тощо. За моєю інформацією, генпідрядник винен чималу суму субпідрядникам. В першу чергу, голландським підрядникам, яким генпідрядник винен за оренду самохідних гідравлічних домкратів", – відзначає транспортний інженер Віктор Петрук.

Шулявська розв'язка, грудень 2019 року
Шулявська розв'язка, грудень 2019 року

Шулявська розв'язка, грудень 2019 року
Шулявська розв'язка, грудень 2019 року

Асфальт потребує перекладання: хто платитиме?

Костюмована церемонія відкриття, влаштована мером Києва Віталієм Кличком, та гучні заяви столичної влади щодо оперативного і вчасного завершення робіт, не скрасять реальної картини. За словами експертів, стан щойно покладеного асфальту вже викликає сумніви.   

"Асфальтне покриття абсолютно незадовільної якості – це "пральна дошка", яка виникла однозначно внаслідок порушення технології. За проектом там мав бути гусасфальт, який укладається зовсім у інший спосіб, і якби шляхопровід був саме ним залитий, такої "дошки", скоріш за все, не було б. Тож дуже цікаво, хто прийняв рішення замінити асфальтне покриття? А цей клали під час холодів і на металевий шляхопровід, у якого велика теплопровідність, і, як я підозрюю, у ортотропної плити недостатня жорсткість: все це в комплексі і дало такий результат", – розповідає архітектор Віктор Петрук.

Шулявська розв'язка, початок будівельних робіт - березень, 2019
Шулявська розв'язка, початок будівельних робіт - березень, 2019

Тож рано чи пізно, черговим вкладанням коштів стане укладання нового покриття.

"Постає питання: за чий рахунок воно буде перекладатися – підрядника або міста (замовника)? Нам повідомили, що ніби є гарантія на 10 років і роботи мають проводитися за рахунок підрядника, але це не маловірогідно. Підрядник, скоріш за все, скаже, що його примусили класти за цією технологією і за таких природних умов, щоб до Нового року відкрити шляхопровід, відмовившись за це відповідати. Тому майже 100%-во ці витрати будуть покладені на міський бюджет", – відзначає транспортний інженер. 

Шулявська розв'язка, укладання асфальтного покриття - фото ABCnews
Шулявська розв'язка, укладання асфальтного покриття - фото ABCnews

Питання зі знесенням цеху заводу ще тягнеться: викуп може стати "доважком" у 550 – 675 млн  

Ще одним надважливим етапом, що є невід'ємним для завершення повноцінного варіанту неповного "чотирилисника" із зазначеними в проекті з'їздами, є знесення цеху заводу "Більшовик".

Як повідомили в КМДА, цей процес от-от розпочнеться.

"Відповідно до рішення Київської міської ради від 12.12.2019 №447/8020 після проведення оцінки нерухомого майна та отримання звіту про оцінку майна у встановленому законодавством порядку, буде підготовлено проект рішення Київської міської ради щодо затвердження викупної ціни нерухомого майна АТ "Перший Київський машинобудівельний завод"", – зазначив у відповіді на запит директор КП "Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва" Михайло Харнам.

Шулявська розв'язка, початок будівельних робіт - 2018 рік
Шулявська розв'язка, початок будівельних робіт - 2018 рік

Шулявська розв'язка, затверджений проект реконструкції
Шулявська розв'язка, затверджений проект реконструкції

Втім, і тут виникає безліч ґрунтовних питань.

"Керівництво заводу, по-перше, не давав згоди на це, наголошуючи у відповіді, що відчуження цеху не стоїть в планах. Те, що Київрада в односторонньому порядку призначає проведення оцінки майна, не позбавляє факту наявності згоди на неї власника. А я не чув, щоб змінилася позиція "Більшовика". Тим паче, що сума у розмірі близько 200 млн, про яку у 2017 році заявляла столична влада, дуже замала: за оцінками експертів, реальна вартість коливається від 550 до 700 млн грн. Тому невідомо, як розвиватимуться події: або, у разі вирішення питання з цехом, до вартості буде додано ще суму у сотні мільйонів, або в результаті ми отримаємо фактично той же шляхопровід, що і був до реконструкції за 1,7 – 2 млрд", – відзначає депутат Київради Прохор Антоненко.

Шулявська розв'язка, початок будівельних робіт - березень, 2019
Шулявська розв'язка, початок будівельних робіт - березень, 2019

Тож про подальший розвиток подій читайте на порталі Знай.ua.